klik på et billede for at se/downloade i høj opløsning
ILLEBORG & NUSSBAUM
Rootszone anmeldelse
Target pressemeddelse
Femina anmeldelse
Fyns Amtsavis
Flensborg Avis
Pressemeddelse:
”Dét, at Laura og Channe har spillet og sunget sammen i så mange år, giver dem noget ingen
andre har – de har en indbyrdes dybde og forståelse langt ud over det sædvanlige – og så er de
samtidig pissedygtige musikere med nogle pissegode sange.” - Søren Mikkelsen, Medley Records
Laura Illeborg og Channe Nussbaum (aka ”Mugger”) har været veninder og musikere i mere end 25
år. Nu udgiver de deres andet album sammen, denne gang med helt nye boller på lidt mindre suppe,
ikke mindst i kraft af et intenst samarbejde med Søren Mikkelsen som producer, medspiller og
’projektleder’.
Musikken fremstår som en mønt med to sider. Sirlig pæn og ligetil på den ene side med
vildtvoksende uro og angst på den anden. Ikke ulig selve makkerskabet. Danmarks ukronede
Klezmer-dronning og den blide, blonde singersongwriter - sammen har de noget helt særligt.
Den store forskel i forhold til første album (2012) er, at de denne gang har deres egen ’sound’ med
sig i studiet. I det første forsøg fandt de ud af detaljerne hen ad vejen, og i studiet, med et hurtigt
sammenbragt band fra omgangskredsen.
Det hele startede med en tilfældighed i en helt anden forbindelse og en helt anden sang.
Musikken med ord og modsætninger
Musikken er både nem og kompliceret at beskrive. Støvet visepop, urban dansk
country eller vildfaren vise-folk er fine bud, men ikke tilstrækkelige.
Månen Ligger På Gulvet er uanset ordene en unik samling stemningsfulde sange, støbt i storbyens
saligheder og støvede blæst. Bag Lauras lyse melankolske poesi og vidtluftige toner, ligger faren
konstant og lurer med Nussbaums mørkerædde og kaos-kærlige vokal.
De inciterende melodier
rulles i land, uden at komme for tæt på molen, hvor kedsomhed og forudsigelighed træder vande om
kap.Den er poetisk, pæn og poleret vellyd i vinduet ud til verden, men panikken er spredt, og bredt
ud, i baglokalerne. Lys, let (-sindigt) svævende og luftig – med ildevarslende tyngde bag den
lokkende facade. Det er pudset og poleret nydelse med jagende panik i baggrunden, i det mørke og
forblæste.
Leonard Cohen startede lykkeligt, men højspændt, producersamarbejde
Illeborg og Nussbaum var kor på det seneste album fra Pligten Kalder (m. Torben Steno og Johan
Olsen). Under indspilningen af ”Abbas Triste Koner” blev producer Søren Mikkelsen ”slået over
deres helt unikke sound”. Blandt andet fordi de mindede ham om Leonard Cohens korpiger.
De har ladet deres egen lyd, erfaring og idé åbne sig mod og med Søren Mikkelsens
velrenommerede produktionsunivers, og han har fået lov at styre slagets gang og de store linjer i en
hidtil uset – og uhørt - grad for den damedirrende duo. Han har endda fået lov at korrigere i noget af
det de medbragte og pillet al ”cirkus” ud af musikken. Nu er der mindre harpe, færre horn og
klokker end først planlagt.
Det har ikke altid været nemt for "De Triste Koner” (deres nye ’streetname’, ifølge Torben Steno) –
ej, heller for Søren Mikkelsen. Det krævede en lang ’snak’ på parkeringspladsen bag Medleystudiet,
før alle blev enige om udgangspunktet for indspilningerne.
Det dobbelte tredje og kvaliteten ved gamle kællinger
Det er fristende at karakterisere duoen via de indbyrdes modsætninger. De kommer tydeligt frem i
deres selskab og forstærkes af deres fysiske fremtoning. Laura er høj og langbenet med pæreblondt
hår og rolig stemmeføring. Channe er lille med mørkt krøllet hår, hektisk tale og spontane udbrud.
Den Hvide og den Sorte. Englen og Djævelen.
De finder et fælles ståsted i det kaos, der også er resultatet af deres livslange venskab. De ”sætter
hinanden fri i et fælles rum”. Et rum fuld af ro, fest, anarki, venskab og dyb alvor. Musikken
fremstår som en muntermørk mønt med to sider.
Dobbeltheden i makkerskabet viser sig i stor selvtillid, hvor tvivlen kan tage spontant over. Når
Laura under et kafferøget køkkeninterview om liv, løgn og album, resignerende oprigtigt spørger
om man ”overhovedet gider høre på os to gamle kællinger?”
Nussbaum nikker forstående, men brokker sig over indstillingen og besvarer spørgsmålet muggent
og skingert bekræftende:
”SELVFØLGELIG vil de dét!”
En beskrivelse om dem, der går igen, er den med det gamle ægtepar og den enorme gnist og energi.
På godt og ondt. Men - der ér mange gode grunde til at høre på dem og en af dem er også, at de er
’nogle gamle kællinger’.
Desuden, så er det i øvrigt ikke så in at være ung og perfekt som det har været. Modellerne har fået
lidt mere vægt og naturlighed og vi bytter brugt og genbruger som aldrig før. Plastic er i bad
standing – og tak for det.
Fra ungarsk rejsedruk i halvfemserne til sangskriverferie i Rom
At Søren Mikkelsen har fungeret som en art projektleder med puls og overblik i spænd mellem det
Torben Steno rosende har kaldt en ’afblomstret østrogenbanke’, er der en smule historisk poesi og
ironi i.
Laura og Mugger mødtes i 1992 ”dengang der var langtidsledig-projekter til” og hadede hinanden
de første 6 måneder. Laura syntes Channe var alt alt alt for meget og Channe syntes Laura var en
røvsyg og alt for pæn pige. En kor-rejse til Ungarn skrællede begges facader af med sprut og bandt
dem sammen. De står her endnu: for pæne og for meget.
De fleste af sangene er skrevet i en lejlighed i Rom, lejet gennem komponistforeningen DPA. Trods
deres fælles historie og en tradition om fest og farver som del af det at rejse, arbejder de effektivt,
når de skal.
’Afsutningsfaktoren’
Illeborg og Nussbaum har allerede modtaget Thøger Olesen-prisen for singlen ”Månen ligger på
gulvet”, så på den måde er pladen skudt godt i gang. Nu kommer resten – og hvad er det så, de kan,
de to – og hvorfor er de ikke for længst blevet verdensberømte i Danmark. Der har været masser af
halve og hele tilløb for begge, men til tops med varig udsigt er det endnu ikke blevet til.
”Vi har aldrig været dygtige nok på det strategiske område - og så er der sgu nok nogle røve, der
skulle have været slikket lidt mere”, mener Laura, hvortil Channe afbryder bestemt: ”Der
er helt sikkert nogle pikke vi ikke fik suttet undervejs!”, hvortil Laura nikker eftertænksomt.
Ordvekslingen er sigende. De er enige om mål og substans, men udtrykker det forskelligt.
Drømmene, musikken og viljen lever dog lige stærkt, og bedre end nogensinde, i begge de - ikke
altid så triste – koner - og i Månen Ligger På Gulvet.
Kontakt: Peter
Små 4 år efter debut albummet ”Illeborg & Nussbaum”, vender det musikalske par Laura Illeborg og Channe Nussbaum tilbage med det nye udspil ”Månen Ligger På Gulvet”.
Teksterne på det nye album kredser om så forskellige emner som København, kærlighed, kviksølv, aftenbøn, forår, Fanø og meget andet der ligger Laura Illeborg og Channe Nussbaum på sinde.
Den første single ”Selv Nørrebro” kom til verden sådan her: ”Jeg bor så jeg kan kigge ud over Garnison Kirkegård på Østerbro i København. Nede på den kirkegård er der en masse store tykke katte. En stille nat sad jeg og tænkte over livet og døden og hørte lyden af en kat som hylede mod månen i natten, og jeg var sikker på at det var Channes kat Lusse. Lusse er mindst 100 år gammel og har i den tid jeg har kendt Channe (24 år) født mindst 50 killinger. Lusse løber ude om natten, og er på den måde en meget heldig Københavnerkat. Sådan kom den tekst”, forklarer Laura.
11 nye sange er det blevet til på det nye album, der dog er vækket til live på en anden måde end debuten. Channe forklarer: ”Vi har ikke arbejdet på samme måde med de to plader. Debutpladen var et eksperiment med musikere vi ikke kendte og vores samarbejde foregik i starten via mail da jeg arbejdede på Aarhus teater i den periode. Laura sendte tekster og jeg komponerede musikken til dem og sendte dem tilbage som sange, så altså tilblivelsen af sangene ikke var ligesom nu, hvor vi har arbejdet tættere sammen”.
Det nye album er produceret af Søren Mikkelsen (Sys Bjerre, Magtens Korridorer, Savage Rose, etc.) i Medley Studios.
De to har kendt hinanden i efterhånden mange år, og deres første møde fortaber sig i tågerne tilbage i starten af 1990’erne. Dengang førte det til diverse korpige-tjanser og et stærkt venskab imellem de to, men ikke til noget decideret musikalsk samarbejde i første omgang. Tværtimod fortsatte såvel Laura Illeborg som Channe Nussbaum ud af deres respektive spor, og begge har i de seneste par årtier været særdeles aktive på den danske musikscene.
Channe Nussbaum har således både sunget poprock, Melodi Grand Prix og udgivet et soloalbum. Dog er hun mest kendt som vores fremmeste klezmer-sanger, en stil, hun med stor succes har dyrket i bands som Spielniks, Trio Klezmer og Klezmofobia med hvem hun har turneret hele verden rundt.
Laura Illeborg har for sin del markeret sig som solist i den melankolsk-melodiske ende af sanger-sangskrivergenren. Hun har været toneangivende indenfor moderne dansk visemusik med fire fornemt modtagne soloplader samt en duo-plade med Jens Lysdal.
Duoens debut album udkom i 2012 til stor begejstring fra både anmeldere og lyttere – men med mange andre musikalske jern i ilden, skulle der dog gå fire år før det nye album ”Månen Ligger På Gulvet” var klar.
Men Illeborg & Nussbaum projektet er et tiltrængt og kreativt frirum, der kan noget helt andet. Laura fortæller: ”Det er fantastisk dejligt at være to. Der er virkelig meget surt arbejde der skal gøres når man ikke kan lade være med at lave musik. Når man kun er sig selv og alene, kan muren til tider virke uoverstigelig og umulig. Vi er meget gode til at få noget fra hånden når vi er sammen. Så får vi jo også det ud af det, at der er en stor glæde i at smelte sammen, når ens egne ting smelter sammen med en andens, kærlighedsagtigt”, og Channe uddyber: ”Vi supplerer og komplimenterer hinanden - det er fedt at dele sejre og nederlag, det er fedt at blive høj på sangene…. og super fedt at synge sammen. Jeg er for det meste eneste dame i alle mine andre projekter og jeg er ikke bedste venner med mine andre musikkollegaer som jeg er det med Laura.”
”Månen Ligger På Gulvet” udkommer d. 1. april på Target Records som CD og digitalt. Illeborg & Nussbaum spiller koncerter i hele landet umiddelbart efter udgivelsen og resten af året.
”